Customer Journey co to
Customer Journey co to jest

Customer journey to ścieżka, jaką pokonuje klient poprzez tzw. Punkty styku przed podjęciem decyzji zakupowej. Można to zwizualizować na mapie podróży klienta.

Definicja Customer Journey

Customer Journey w marketingu odnosi się do ścieżki klienta, poprzez punkty styku, do decyzji o zakupie produktu. Klient zazwyczaj nie decyduje się na zakup przedmiotu od razu po tym, jak dowiedział się o tym po raz pierwszy. Zwykle klienci kilka razy patrzą na produkt lub markę, zanim zdecydują się na działanie, które w marketingu nazywamy punktami styku. Następnie podróż klienta przebiega przez te punkty styku.

W reklamie offline bardzo trudno jest zmapować podróż klienta, ponieważ generalnie niemożliwe jest ustalenie, gdzie każdy odwiedzający znalazł informacje o sklepie i dlaczego tam się znajduje. Możliwe przyczyny to rekomendacje od rodziny lub przyjaciół, ulotka lub reklama w gazecie. Możesz znaleźć przyczyny za pomocą ankiety jakościowej. Jednak takie ankiety są kosztowne do przeprowadzenia. Nowe podejścia, takie jak „Instore-Tracking” poprzez „Beacons” lub śledzenie Wi-Fi, ułatwiają sklepom stacjonarnym odtworzenie podróży klienta w sklepie.

Jednak w Internecie można precyzyjnie śledzić punkty kontaktowe potencjalnych klientów produktu lub usługi za pomocą odpowiednich narzędzi śledzących , nawet w wielu kanałach. W tym filmie pokazano, co dokładnie oznacza podróż klienta  .

Przykład podróży klienta

Ogrodnik amator odkrywa na forum opinii nowe urządzenie ogrodowe, które go interesuje. W broszurze z lokalnego sklepu dla majsterkowiczów, która została dołączona do jego gazety, poznaje podstawowe informacje o produkcie, na przykład parametry techniczne i cenę. Jego zainteresowanie się nasila. Szuka w Internecie produktu i chcą przeczytać, czy inni ogrodnicy-amatorzy mogli już zgłaszać swoje doświadczenia z urządzeniem. Korzystają z portalu ratingowego. Inspirują ich doświadczenia innych i chcą kupić urządzenie. Odwiedzają stronę producenta, aby dowiedzieć się, gdzie mogą go kupić, następnie udają się do jednego z określonych sklepów internetowych i zamawiają produkt.

W tym przykładzie istnieje kilka punktów styku.

Forum dyskusyjne
Broszura sklepu zrób to sam w gazecie
Portal rankingowy w Internecie
Strona producenta
Sklep internetowy autoryzowanego sprzedawcy

Punkty styku

Istnieje wiele różnych rodzajów mediów, które można uznać za punkty interakcji i punktów kontaktowych. Istnieją media reklamowe offline,  takie jak reklamy telewizyjne, spoty radiowe, wkładki do gazet i reklamy na billboardach. Jednak tych form reklamy nie można śledzić. Punkty styku online są bardziej interesujące w przypadku marketingu online, takiego jak blogi, strony producentów, banery reklamowe, fora opinii lub portale z doświadczeniami. Mogą być w pełni widoczne w postaci podróży klientów.

Fazy ​​podróży klienta

Istnieją różne podejścia, jeśli chodzi o podział etapów podróży klienta. Jednak wszyscy mają wspólny pomysł; można przypuszczać, że decyzja o zakupie zwykle nie jest podejmowana od razu. Po pierwsze, należy poinformować grupę docelową o produkcie. W kolejnym kroku należy stworzyć zainteresowanie produktem. Dopiero jakiś czas po otrzymaniu informacji pojawi się chęć posiadania produktu, która ostatecznie idealnie prowadzi do działania. Mówi się w tym przypadku o konwersji . Zasada jest podobna do modelu AIDA .

Planowane działanie niekoniecznie musi być zakupem lub zamówieniem. Nawet rejestracja w celu otrzymywania biuletynu e-mailowego lub wniosków o informacje może być rozsądnym celem, w zależności od indywidualnych celów korporacyjnych.

Cel podróży klienta

Celem oceny i odwzorowania ścieżki klienta jest poznanie zachowań konsumentów. W ten sposób można lepiej zaprojektować podróż klienta, co prowadzi do wzrostu współczynnika konwersji. Można również przeanalizować relacje między różnymi punktami styczności.

Analiza podróży klienta

Narzędzia do śledzenia, takie jak śledzenie w wielu domenach lub śledzenie na różnych urządzeniach, mogą pomóc w analizie lub mapowaniu ścieżki klienta. Śledzenie na różnych urządzeniach jest szczególnie przydatnym narzędziem do uzyskiwania wglądu w podróż klienta, ponieważ pozwala dowiedzieć się, z jakiego urządzenia korzystał potencjalny klient, aby uzyskać dostęp do witryny, iw jakiej kolejności.

Problemy

W zależności od dostępnych danych ustalenie, który dokładnie punkt styku doprowadził do konwersji, może być trudne. Każdy punkt styku zazwyczaj wpływa w pewnym stopniu na decyzję klienta o zakupie. Gdyby konsument nie zdał sobie sprawy z produktu w pierwszym punkcie styku, być może w ogóle się o nim nie dowiedział. Każdy punkt styku w pewnym stopniu przyczynia się do ostatecznej konwersji. 

Analiza ścieżki klienta może powodować problemy w marketingu internetowym ze względu na ochronę danych. Podróży klienta nie można dokładnie odtworzyć, jeśli użytkownik usunie swoje pliki cookie lub użyje narzędzia, które zapobiega śledzeniu, a połączenie różnych danych jest dozwolone tylko w określonych okolicznościach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.