Co to jest sitemap? Nawet jeśli nie masz dużego (lub żadnego) doświadczenia w tworzeniu stron internetowych , prawdopodobnie słyszałeś o  optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO) . Jest to szerokie określenie na ogromną listę technik, które mogą poprawić pozycję Twojej witryny w wyszukiwarkach. Wiele strategii SEO, o których usłyszysz, koncentruje się na słowach kluczowych – ale są też inne zadania, które są równie ważne.

Na przykład jedną z najlepszych rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć ruch organiczny, jest utworzenie sitemap mapy witryny . To jest lista wszystkich adresów URL w Twojej witrynie wraz z pewnymi informacjami na ich temat. Mapa witryny ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie i indeksowanie treści. Na szczęście nie musisz posiadać żadnej specjalnej wiedzy, aby je złożyć.

W tym poście wyjaśnimy bardziej szczegółowo, czym jest mapa witryny i jak one działają. Pokażemy Ci również, jak go utworzyć i powiadomimy o tym Google.

Co to jest sitemap mapa witryny

co to jest sitemap

Czy zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób Google znajduje strony internetowe i decyduje o ich rankingu? Kluczem jest Googlebot – program typu „przeszukiwacz”, który ma dwa podstawowe zadania.

Googlebot eksploruje sieć, przechodząc od strony do strony. Po drodze rejestruje informacje o różnych odwiedzanych linkach i ich powiązaniach. Google następnie wykorzystuje te dane do tworzenia wyników wyszukiwania i określa, dla jakich wyszukiwań dany fragment treści jest najbardziej odpowiedni.

Biorąc pod uwagę ogromną popularność Google i ogólne znaczenie ruchu organicznego (wyszukiwarki), powinieneś zrobić wszystko, aby pomóc temu botowi zrozumieć Twoją witrynę. Tutaj przychodzą mapy witryn.

Mapa witryny (zwana również „ sitemap XML”) to plik, którego nikt z odwiedzających nigdy nie zobaczy. Jest oznaczony jako „tylko oczy wyszukiwarek” i zawiera listę wszystkich stron w Twojej witrynie. Jak się okazuje, ten prosty plik to niezwykle cenne narzędzie.

Korzyści z używania mapy witryny

Technicznie rzecz biorąc, nie potrzebujesz mapy witryny. W tempie, w jakim działa Googlebot (i inne roboty wyszukiwarek), bez wątpienia sam znajdzie i zindeksuje Twoją witrynę. Nie gwarantuje to jednak, że zobaczy wszystko, co chcesz wiedzieć.

Mapa witryny łagodzi te obawy, wykonując dwa podstawowe zadania :

  1. Składa się z listy wszystkich stron w Twojej witrynie, dzięki czemu Googlebot na pewno wszystko znajdzie i zbada.
  2. Mapa witryny zawiera „ metadane ” — lub kontekstualizujące informacje o każdej stronie. Te dane informują boty o tym, jak strony są zorganizowane i powiązane ze sobą, kiedy były ostatnio aktualizowane i tak dalej.

Mapy witryn są niezbędne, aby Googlebot widział całą zawartość, którą masz do zaoferowania, i rozumiał, jak jest zorganizowana. Z tych powodów stworzenie takiego dla Twojej witryny jest kluczowe. Na szczęście nie jest to trudne.

Tworzenie mapy witryny dla Twojej witryny

Ponieważ większość witryn nie zawiera mapy witryny, musisz ją utworzyć . Można to zrobić na kilka sposobów, z których najczęstsze to:

  • Utwórz mapę witryny ręcznie. Ma to tę zaletę, że pozwala dostosować mapę witryny, ale jest zalecane tylko dla doświadczonych twórców stron internetowych.
  • Skorzystaj z narzędzia dostarczonego przez platformę Twojej witryny. Wiele kreatorów stron internetowych i systemów zarządzania treścią (CMS) oferuje narzędzia lub dodatki, których możesz użyć do stworzenia mapy witryny. Na przykład użytkownicy WordPressa mogą pobrać i zainstalować dedykowaną wtyczkę, która szybko wykona zadanie.
  • Użyj generatora map witryn online . Narzędzia te są w większości niezależne od platformy i generalnie są świetną opcją. Nie musisz instalować niczego dodatkowego w swojej witrynie, a proces jest zazwyczaj szybki i prosty.

Aby zilustrować ostatnią i najbardziej elastyczną opcję, spójrzmy na generator o trafnej nazwie XML-Sitemaps :

Narzędzie do generowania map witryn XML.

To narzędzie jest łatwe w użyciu i bezpłatne, o ile Twoja witryna zawiera mniej niż 500 stron. Wystarczy wpisać główny adres URL witryny w polu u góry strony, a następnie kliknąć Start . Generator przeszuka Twoją witrynę, co zajmie kilka minut (w zależności od rozmiaru witryny):

Trwa generator map witryn XML.

Otrzymasz wtedy stronę podsumowania, taką jak ta:

mapa strony

Możesz wybrać przycisk Wyświetl pełną mapę witryny XML , aby zobaczyć, jak faktycznie wygląda Twoja mapa witryny:

Przykład mapy witryny. Co to jest sitemap mapa witryny

Następnie wybierz opcję Pobierz plik mapy witryny XML, aby zapisać go na swoim komputerze. Następnie wszystko, co musisz zrobić, to przesłać plik do katalogu głównego swojej witryny. 

Jak poinformować Google o Twojej nowej mapie witryny?

Ten ostatni krok jest technicznie opcjonalny. Jeśli utworzysz mapę witryny i prześlesz ją do swojej witryny, Googlebot w końcu ją znajdzie. Możesz jednak przyspieszyć ten proces i skłonić bota do wcześniejszego zapoznania się z nowymi informacjami. Aby to zrobić, musisz dodać mapę witryny do Google Search Console :

Witryna Google Search Console.

Jest to pulpit nawigacyjny, który zapewnia kilka przydatnych narzędzi do zarządzania witryną. Jest całkowicie bezpłatny, a wszystko, czego potrzebujesz, to konto Google. Jeśli wcześniej nie korzystałeś z Search Console, musisz najpierw dodać swoją witrynę jako nową usługę.

Następnie wybierz swoją witrynę na stronie głównej Search Console:

Pulpit nawigacyjny Google Search Console. Co to jest sitemap mapa witryny

Zostaniesz przeniesiony do centralnego pulpitu nawigacyjnego, do którego możesz przejść do opcji Indeksowanie > Mapy witryn :

Sekcja map witryn Google Search Console.

Wybierz przycisk Dodaj/przetestuj mapę witryny , wprowadź adres URL, pod którym znajduje się mapa witryny, i kliknij Prześlij :

Dodaj witrynę do Google Search Console.

Następnie, jeśli odświeżysz stronę, zobaczysz nową mapę witryny:

Lista map witryn w Google Search Console. Co to jest sitemap

Otóż ​​to! Google zostanie poinformowany o nowej mapie witryny i powinien ją wkrótce sprawdzić. W międzyczasie możesz chcieć zapoznać się z pozostałymi możliwościami Search Console . Możesz na przykład sprawdzić, czy Googlebot napotkał jakiekolwiek błędy podczas indeksowania Twojej witryny, w sekcji Błędy indeksowania , a szczegóły dotyczące jej aktywności w sekcji Statystyki indeksowania .

Co to jest wniosek dotyczący mapy witryny

Skuteczne SEO to znacznie więcej niż tylko używanie słów kluczowych w Twojej witrynie . Wymaga również dostarczenia wyszukiwarkom takim jak Google wszystkich informacji potrzebnych do zrozumienia treści.

Tworzenie mapy witryny to jeden z najprostszych i najlepszych sposobów na zrobienie tego. Ta lista stron zawiera informacje dla robotów indeksujących wyszukiwarki o wszystkim, co muszą wiedzieć o stronach i strukturze Twojej witryny. Jak widzieliśmy, mapę witryny można łatwo zbudować za pomocą generatora online . Następnie wystarczy przesłać go do swojej witryny i dodać do Google Search Console, aby przyspieszyć proces indeksowania.

Co to jest sitemap

Wiele informacji możesz znaleźc również na oficjalnej stronie Google https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap?hl=pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.