Dlaczego opinie klientów są ważne? Jak przekładają się na sprzedaż w twoim sklepie? Jakich narzędzi używać? Wszystkiego dowiesz się w tym krótkim poradniku!

Social Proof – Społeczny dowód słuszności w marketingu

Społeczny dowód słuszności, odgrywa istotną rolę w działaniach marketingowych. Internet jest miejscem, w którym ludzie szukają odpowiedzi na pytania dotyczące konkretnych usług czy produktów. Wśród członków pokolenia Y 7 na 10 osób szuka opinii w internecie. Wykorzystanie społecznego dowodu słuszności na stronie internetowej może utwierdzić odbiorcę o słuszności wyboru. Umiejętne wykorzystanie social proof jest jednym z czynników, które decydują o skuteczności prowadzonych działań marketingowych.

Do najpopularniejszych zastosowań społecznego dowodu słuszności w internecie należą:

  1. opinie innych klientów,
  2. polecenia influencerów,
  3. wykorzystanie danych liczbowych – np. liczba osób obserwujących daną markę w mediach społecznościowych,
  4. wykorzystanie logotypów – wskazanie logotypów, z którymi identyfikuje się grupa odbiorców.

Społeczny dowód słuszności to element, który może przyczynić się do podejmowania decyzji zakupowych przez klientów.

Jak opinie klientów wpływają na sprzedaż?

Obecnie 92% konsumentów czyta recenzje online, a 80% kupujących ufa recenzjom w takim samym stopniu, jak osobistym rekomendacjom.

Już samo to stwierdzenie powinno wystarczyć firmom, aby włożyły większy wysiłek w skupienie się na recenzjach jako głównym kanale dowodu społecznego. Dowód społeczny i opinie klientów stają się koniecznością dla każdej firmy eCommerce, która chce pozostać istotna i godna zaufania w ciągle zmieniającej się podróży zakupowej.

Większość osób czyta do dziesięciu recenzji przed podjęciem decyzji o zakupie, a 54% respondentów odwiedzi stronę internetową po przeczytaniu pozytywnych recenzji. Silniki rekomendacji i recenzji opierają się na opiniach innych osób, aby pomóc firmom w zwiększaniu sprzedaży i kierowaniu ludzi do marek, które im się podobają, na podstawie decyzji zakupowych osób takich jak oni.

Recenzje na platformach zewnętrznych = mocniejszy dowód społeczny

Platformy recenzujące innych firm, takie jak Trustmate, są bardziej rozpoznawalne i cieszą się większym zaufaniem konsumentów, ponieważ kupujący wiedzą, że te recenzje nie były edytowane, selekcjonowane ani nawet usuwane przez danego sprzedawcę.

A dzięki nowej, przejrzystej funkcji oznaczania , kupujący online mogą oderwać zasłonę, aby zobaczyć, ile recenzji oznaczyła firma. Zapewnia to jeszcze większą wiarygodność platformie, ponieważ gwarantuje, że firmy nie nadużywają funkcji oznaczania recenzji .

Nie możemy wystarczająco podkreślić wartości zbierania dowodów społecznych na otwartej platformie innej firmy, zamiast rozwiązań natywnych, które są zwykle mniej otwarte i przejrzyste

Dlaczego więc marketing społeczny jest niezbędny do rozwijania biznesu eCommerce?

Chociaż dowód społeczny ma znaczenie dla wszystkich branż, jest zawsze istotny dla handlu elektronicznego. Ponieważ eCommerce staje się coraz bardziej konkurencyjny, presja na menedżerów witryn, aby przyciągać i utrzymywać klientów, tylko się nasila.

Powszechnie wiadomo, że kupujący online coraz lepiej rozumieją zakupy w internecie i decydują się na coś więcej niż tylko na cenę.

W dzisiejszych czasach szukają również wskaźników niesamowitych wrażeń klientów, które często najlepiej odzwierciedlają dowody społeczne, takie jak recenzje klientów.

Istnieje wiele elementów obsługi klienta online, na których firma może się skupić, aby odróżnić się od konkurencji. Takie postępowanie często daje firmie świetny dowód społeczny i ostatecznie doskonałą reputację.

Na przykład oferowanie doskonałych opcji dostawy nie tylko ułatwia podjęcie decyzji o zakupie, ale także zwiększa prawdopodobieństwo, że zadowoleni klienci będą zachwyceni wrażeniami z Twojego sklepu internetowego w formie recenzji.

Oferowanie doskonałej obsługi klienta zwykle prowadzi bezpośrednio do pozytywnego dowodu społecznego, który z kolei prowadzi do nowych klientów, a nawet do wzrostu ich lojalności.

Opinie klienta są podstawą dowodu społecznego eCommerce

Jak wspomnieliśmy na początku przewodnika, nasze metody pokazywania dowodów społecznych stale ewoluują wraz z resztą branży, ale pierwotna koncepcja sięga daleko wstecz.

Aby głębiej zagłębić się w pochodzenie społecznego dowodu osobistego – w 1984 r. Dr Robert B. Cialdini napisał książkę pt. „ Wpływ: psychologia perswazji” , która stała się kultowym klasykiem w dziedzinie marketingu.

Cialdini poruszył temat dowodu społecznego, który przedstawił jako powód, dla którego ludzie lubią bezpieczeństwo w liczbach, jeśli chodzi o zakupy. Jeśli widzą, że produkt jest kupowany i zaufany (lub nie) przez innych, pomaga im to w podjęciu pewnej decyzji o zakupie.

Ponieważ recenzje stają się normą dla eCommerce, nie jest najlepszym pomysłem wyróżnianie się brakiem strategii recenzowania.

Sklepy internetowe o różnych kształtach i rozmiarach mogą łatwo wejść na pokład, ponieważ istnieje wiele sposobów, w jakie mogą je gromadzić na platformach stron trzecich – znane również jako tworzenie strategii pozyskiwania recenzji.

Jak zacząć zbierać opinie klientów o produkcie oraz jak to pomoże w pozycjonowaniu?

Jednym z lepszych narzędzie na naszym rodzimym rynku jest TrustMate.io

trustmate opinie klientów

Planer wysyłki

Zapraszaj do wystawienia opinii: kogo, kiedy i jak tylko chcesz

Wybierasz adres pod który wysyłasz zaproszenia.
Masz do wyboru:

  • Wprowadzenie ręczne
  • Kopiowanie z maila
  • Wgrywanie pliku zawierającego wiele adresów e-mail

Możesz również skorzystać z automatycznego procesu wysyłki wykorzystując nasz skrypt, który jednorazowo umieszczasz na stronie finalizującej sprzedaż (koszyk, potwierdzenie zamówienia).

inteligentny formularz opinii klientów

Inteligentny formularz opinii

Otrzymuj więcej ocen i dłuższych komentarzy

Skorzystaj z kilku sposobów gromadzenia opinii.
Możesz używać:

  • Zaproszeń rozsyłanych mailem
  • Formularzy na stronie www
  • Widgetów (bannerów)

Klienci wystawiają ocenę prosto z maila, daje to 40-44% konwersję wystawionych opinii. Dzięki słownikom podpowiedzi gwarantującym dużą ilość treści, średnia długość opinii to 210 znaków!

trustmate panel klienta

Panel klienta

Zobacz najważniejsze statystyki od razu po zalogowaniu

Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące zaproszeń i opinii dostajesz w jednym miejscu.

Wystarczy tylko rzucić okiem, aby widzieć statystyki z kampanii, które pomogą Ci jeszcze lepiej zarządzać całą wysyłką.

wyświetlanie opinii klientów

Wyświetlanie opinii klientów

Docieraj do użytkowników za pomocą wielu kanałów

Pokazuj oceny i opinie w szerokiej palecie widgetów. Ich wygląd możesz dostosować do swojej strony i kolorów brandu. Kliknięcie w widget powoduje otwarcie okna z ocenami, przy jednoczesnym pozostaniu na Twojej stronie. Korzystaj z integracji z Facebookiem, aby rownież na swoim fanpage’u prezentować opinie i komentarze.

mediacje opinie klientów

Mediacje

Reaguj w przypadku niekorzystnych opinii

Rozpocznij mediację kiedy ktoś wystawia Ci negatywny komentarz. Na ich czas niekorzystna opinia zostanie zasłonięta. Rozmawiaj z klientami za pomocą prostej formy czatu. Rozwiązuj spory i osiągaj porozumienia. Kiedy tak się stanie, klient może wycofać swoją opinię. W przypadku braku reakcji na propozycję mediacji, pojawi się komunikat „klient nie zareagował”. Przebieg rozmowy i jej powody mogą zostać opublikowane.

raporty i statystyki opinie klientów

Raporty i statystyki

Analizuj dane, podane w przyjaznej i czytelnej formie

Obserwuj postępy w gromadzeniu opinii. Reaguj, kiedy pojawi się alarm dotyczący niekorzystnej oceny. Komentuj otrzymane opinie, podziękuj za te najlepsze. Usprawniaj procesy sprzedaży i obsługi klienta dzięki informacjom od kupujących. Pokazuj swoim klientom, że obsługa każdego z nich jest dla Ciebie ważna.

badania ankietowe opinie klientów

Badania ankietowe

Stwórz coś więcej niż standardowe opinie

Możesz zadawać klientom własne indywidualne pytania dodawane do formularza ocen lub stworzyć całkowicie nowy formularz. To wszystko zrobisz podczas jednego procesu zbierania danych.

Twórz ankiety badające konkretne grupy docelowe np. podsumowania szkoleń, oceny pracownicze, zapytania dot. planowanych akcji.

Masz do wykorzystania różnego rodzaju pytania w ankiecie np. pytania otwarte, wielokrotnego wyboru, z oceną czy NPS. Na koniec otrzymujesz dostęp do statystyk i raportów, które możesz wyeksportować.

Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą z nami wypełnij formularz zgłoszeniowy a skontaktujemy się z tobą!

Zapraszamy do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *